Besøg vores mobil side
 .

RI 427 Mette Helene

FKA ordningen førte til omlægning af fiskeriet og kontrahering af en nybygning.

RI427 Mette Helene - Hvide Sande - Fotograf: Fiskerforum.dk RI 427 Mette Helene


Efter FKA blev indført, valgte jeg konsumfiskeriet – industrirettighederne er solgt fra og byttet til konsumfisk” forklarer skipper Kurt Adsersen om baggrunden for, at han besluttede sig for at bygge nyt fartøj. ”Det gamle skib var et kombinationsfartøj, jeg har nu besluttet mig for konsumsegmentet, og så er det rarest med et fartøj, der er indrettet i forhold til det behov”

Kurt Adsersen, der stammer fra Holmsland, købte tilbage i 1990 halvpart i et tidligere Esbjerg fartøj. Fra 1995 blev han eneejer af samme fartøj og fik i år 2000 leveret en 23,9 m. lang nybygning, der altså var indrettet, som kombineret konsum- og industritrawler.

I den nye kutter installeres et køleanlæg med pumpbar is – bedre kendt under betegnelsen ”Bubble Slurry Ice” - en blanding af mikroskopisk små is partikler, luft og vand. ”Vi kommer skæl is i bunden af kasserne og bruger efterfølgende den pumpbare is til lynhurtig nedkøling af fisken”.


RI427 Mette Helene - Hvide Sande - Fotograf: Fiskerforum.dkRI 427 Mette Helene

For et par år tilbage installerede Adsersen et anlæg med tilsvarende teknik i den tidligere kutter. ”Det er den rigtige måde at gøre tingene på. Årsagen ligger i det faktum, at fisken nedkøles hurtigere end hidtil, samtidig med, at fisken får en meget skånsom behandling.”

RI 427 ”Mette Helene” sejler på sin jomfrutur i løbet af weekenden.

Hoveddimensioner Kapaciteter
Længde oa. 27,15 meter Brændolie ~ 45.000 L
Længde pp. 23,03 meter Ferskvand ~ 5.000 L
Bredde mld 7,50 meter Tonnage 243 BT
Dybde hoveddæk 4,08 meter Aptering i enmands kamre 6 mand
Lastrum 140 m³
Motorer Propeller
Hovedmotor Cummins KTA 38, 12 cyl. Propeller Hundested VP 11 Diameter ø 2480 mm i ø 2500 mm skruedyse.
Hjælpemotor 2 x Cummins 6 CTA 8,3 á 170 KVA, 380 V, 50 Hz.
Gear Hundested CPG 80, red. 10,5:1 med 2 PTO
       

-Motorinstallationen er foretaget af Hvide Sande Skibssmedie A/S

-Fremdrivningsanlægget er leveret af Granly Diesel A/S


Hydraulik:
Al hydraulik er leveret af Thyborøn Skibs og Motor A/S
3 stk. split spil 15 tons
2 stk. dobbelte nettromler.
1 stk. takkelspil
1 stk. lossekran. TMP 700
1 stk. Hydraulisk køregalge for flytning af 2 blokke
1 stk. 160 HK hydraulisk drevet Hundested SFT4 bovpropeller
Thyborøn trawl computer


Styremaskine:
Scan-Steering MT – 1600 med to EL-hydrauliske pumpestationer


Fiskesøgnings- og navigations udstyr:
Leveret af HSR, Hvide Sande.


EL installation:
Udført af Hvide Sande Skibselektro, Hvide Sande.


Overfladebehandling:
Sandblæsning og metallisering og opmalet i Hempel skibsfarver.


Kølelast og ismaskine:
Kølelast og skælismaskine leveret og monteret af BUUS Køleteknik.
2 stk. BP – 105 Optimar Slushicemaskiner inkl. lagertank er leveret af Optimar, Iceland.


Fiskevasker:
Leveret af KM Service, Brønderslev.


Isolering af glasfiber lastrum og arbejdsdæk:
Udført af Duusgård Malerfirma, Hirtshals


 

Thyborøn Skibs & Motor A/S
Spil, tromler og hydraulikinstallation
Granly Diesel
Hovedmotor og generatoranlæg.
Jørgen Kynde
Isolering maskinrum
Buus Køleteknik
Kølelast
Elektronik
Elektronikinstallation

Elinstallation
Hvide Sande skibssmedie
Inst af motor, gear, lænsesystemer
-samt slurry ice anlæg
Hundested Propeller A/S
Skruetøj & Bovpropeller samt gear
Duusgaards Malerfirma
Garnering og isolering af laste
vestvaerftet
Skruetøj & Skrog og tegninger

FiskerForum 13. November 2009

© 2017 • Fiskerforum • CVR 32663192 • www.fiskerforum.cominfo@fiskerforum.com • Tlf +45 9731 1946 Cookie- og privatlivspolitik

FiskerForum er drevet af Apollomedia

*/