Besøg vores mobil side
 .

Nybygning L 349 Birgitte stævner ud på fiskeri.

Det er L349 ¬ĽBirgitte¬ę der i disse dage g√łr klar til et fiskeri i Skagerrak efter konsumfisk.


L349 Birgitte - Foto FiskerForum L349 Birgitte

Kynde & Toft samt en hele stribe af virksomheder i Thybor√łn har v√¶ret med i hele processen og har nu lagt sidste h√•nd p√• f√¶rdigg√łrelsen og klarg√łringen af det nye fart√łj, og skipper ombord Kim Mathiasen som er meget godt tilfreds med det skib han nu st√•r med, og som nu skal st√• sin pr√łve, det er et meget fint, flot og gedigent h√•ndv√¶rk der her er udf√łrt af h√•ndv√¶rkerne, vi er 100% tilfreds med kvaliteten p√• b√•den, s√• vi gl√¶der os rigtig meget til at komme i gang med fiskeriet, de kan i sandhed bygge b√•de i Thybor√łn, siger Kim Mathiasen med et smil p√• l√¶ben.

Kim Mathiasen der tidligere har sejlet med S 549 ¬ĽBirgitte¬ę. Sammen med bes√¶tningen, der ogs√• lokalt stammer fra omr√•det omkring Hvide Sande, bliver det formentlig her L 349 ¬ĽBirgitte¬ę vil lande sine fisk.¬†Specielt for industrifisken og til tider konsumfisken fanget i Nords√łen, da det giver mening mht. bemandingsplaner m.m.

Samtidig er det heller ikke helt uv√¶sentligt i forhold til Hvide Sande Havn og besk√¶ftigelsen omkring, da is√¶r skipper Kim Mathiasen og bes√¶tning har tradition for og ligeledes meget kendt for j√¶vnligt at lande deres fangster her med det ¬Ľgamle¬ę fart√łj.¬†

L349 Birgitte - Foto FiskerForum L349 Birgitte

Gamle Birgitte ligger for tiden ved Vestv√¶rftet i Hvide Sande, for klarg√łring til en ny skipper som bliver Kim Knudsen, som overtager hvor Kim Mathiasen slap. Kim Knudsen har sejlet i rederiet i flere √•r nu, og overtager kommandoen p√• denne b√•d i l√łbet af de n√¶ste uger.

Nybygningen er designet og tegnet af Vestv√¶rftet i Hvide Sande, som efter det polsk byggede skrog er sl√¶bt til dansk havn, n√¶rmere bestemt Thybor√łn, er taget under kyndig behandling af Kynde & Toft, der har haft hovedentreprisen med at udruste og klarg√łre skibet inden levering, Kynde & Toft har ligeledes leveret hele spilpakken og hydraulikinstallationen.

Snakken ombord p√• den topmoderne og h√łjeffektive trawler har da ogs√• under f√¶rdigg√łrelsen v√¶ret vestjysk, da langt den overvejende del af leverand√łrerne, h√•ndv√¶rkerne og entrepren√łrerne er lokale og udstyret dansk produceret.

Hele vejen rundt fra elektronikken fra Seatech, el-delen fra T&W el-service og til apteringen og endelig finish fra Agger V√¶rft og Thybor√łn B√•debyggeri samt ¬ĽDe Bl√•¬ę trawlskovle fra Thybor√łn trawldoor og til trawlet fra Egersund Trawl i Thybor√łn.


L349 Birgitte - Foto FiskerForum L349 Birgitte

Alt sammen noget der helt flugter med skipperens √łnsker og intentioner om et velfungerende, sikkert og komfortabelt skib for b√•de skipper og bes√¶tning, og som Kim Mathiasen udtaler til FiskerForum ‚ÄĚer vi n√łdt til at f√łlge udviklingen, og g√łre fiskerier og forholdende for bes√¶tningen attraktiv, og tilvejebringe gode muligheder s√• vi kan beholde vores bes√¶tning, og tiltr√¶kke unge til fiskeriet, og det mener jeg at et skib af denne type opfylder.

Skibet har f√•et monteret en Mitsubishi hovedmotor med en 3 meter propel, der ogs√• muligg√łr adgangen til mindre havne og derfor giver en vis fleksibilitet i forhold til havnevalg og afs√¶tning.

Ligeledes har nybygningen f√•et en noget st√łrre aktionsradius og med et kombineret fiskeri efter blandet konsumfisk og industrifisk som tobis og brisling, har fart√łjets RSV tanke og lastrum med en samlet kapacitet p√• 480 tons ogs√• gjort sig mere uafh√¶ngige af korte rejser pga. kapacitetsproblemer, hvilket igen er med til at fremtidssikre b√•de skibet, samt muligheder i et omskifteligt fiskeri udtaler Kim Mathiasen.

Fart√łjet L 349 ¬ĽBirgitte¬ę sk√¶rer nu b√łlgerne i Nords√łen med en kurs sat mod Skagerrak, hvor det f√łrste fiskeri efter blandet konsumfisk er planlagt, og her er planen i f√łrste omgang at der skal fisken indtil vi n√¶rmer os tobiss√¶sonen n√¶ste √•r fort√¶ller Kim Mathiasen til FiskerForum.

Herfra FiskerForum.dk √łnskes bes√¶tning og skipper rigtig god vind fremover med L 349 ¬ĽBirgitte¬ę.



Hoveddimensioner Kapaciteter
Længde oa. 32,00 meter Brændolie ~ 48.000 L
Bredde 9,00 meterr Ferskvand ~ 31.000 L
Dybgang 6.45 meter Aptering 7 mand
Tonnage 432 BT Lastrum 480 cu.m

Westdiesel
Hoved- og hjælpemotorer

Hydraulikpakke, trawlspil og rensemaskiner

Trawlsystem

Lastk√łl og ismaskiner

Elektronik og installation
VCU
Proceslinie og vægtsystemer

Eltavler, styring og projektering
T & W El-Service
El installation

Aptering og styrhus

Overfladebehandling

Fiskegrejer

Trawlskovle og rulleklump

Gearbox, propeller og thruster

Design og Skrog

Styremaskine

Hovedentreprise Kynde & Toft

Maskineri:
Fremdrivningsanlægget og generator anlæg er leveret og installeret af West diesel
Hovedmotor Mitsubishi S6U-MPTK, Ydende 680 kW @ 1100 rpm.
2 stk. WDJ 165 genset.
Bygget på John Deere 6068 AFM 85 samt Stamford generator, Ydende 125 kWe @ 50 Hz

Hundested Propeller har leveret :
1 stk. CPGD120 gear med reduktionen 8,05:1 og 3 stk. PTO’er
1 stk. VP12 med 4 blade, diameter 3,0 m
1 stk. SFT4 bovthruster på 160 HK

Styremaskine
Scansteering MT2500 styremaskine leveret af AS Scan, Hvide Sande

Spil computer system. Scantrol
Scantrol har leveret iSYM Doubletrawl control system:
-Automatisk styring af trawl
-Skærm til monitorering af parametre som længde, spil, wire hastighed
-Tilkoblet V-SAT for mulig fjernsupport

Hydraulik :
Spilpakke og hydraulik er leveret og installeret Kynde & Toft Thybor√łn

Last og Dæk:
Nordk√łl har leveret og monteret :
2 stk. BUUS sk√¶lismaskiner med en kapacitet p√• 2 x 4500kg/d√łgnet p√• fersvand.
1 stk. Nordk√łl lastk√łl opdelt i 5 sektioner med i alt 1200m r√łr, samt gulvk√łling.

Boatech har leveret dæksudrustning og fiskehåndtering.
- Rustfrit r√łrsystem fra slangespil til silekasse.
- Rustfrit r√łrarrangement for losning af tanke.
- Komplet arbejdsdæk bestående af
- Sortere/renseransport√łrer
- Justerbare arbejds platforme.
- L√łftepaune.
- Fiskeskyllere
- Slidsker til lastluger
- Lastrumsbinge m. 6 rum.
- Modul rullebaner for pakkede kasser.

Elektronik :
Leveret og monteret af SeaTech
Koden MDC-7012BB 12kW radar
Koden MDC-7025BB 25KW radar
Koden CVS-FX2BB Ekkolod
Koden KGC-300 GPS kompas
Koden KGP-915 GPS
Koden KAT-330 AIS Transponder
JRC JLN652 str√łmlog
Sodena plotter (2 anl√¶g) med ENC s√łkort
TimeZero plotter med MAX s√łkort
MiniPlex NMEA system (UDP Netværk og NMEA-0183/NMEA-2000)
ComNav Vector G2 Backup Kompas
Pacific MS3 sk√¶rmsystem med 3 * 55‚ÄĚ sk√¶rme
SP Sailor VHF radio 6222 DSC inkl. 3 satellitstationer
SP Sailor VHF radio 6248
SP Sailor HF Radio
SP Sailor Standard-C (Elog)
Kenwood radiosystem
Phonetech 3102 Samtaleanlæg
IP Kamarasystem med POE forsyning
Panasonic TV- og Radioanlæg
KNS V-SAT 60cm
Ethernet/Switch-panel inkl. Net1 og G4 routere, POE switche, Printer m.m. i Rack.
KNS TV-Sat 60cm
Diverse PC systemer til Vægt, Elog, Internet m.m.
Simrad AP70 autopilot system med QS80 satellitter og ekstra AP70 display agter.
Simrad AP70 n√łdpilot med panorama rorviser
N√łdpanel for rorstyring
Simrad SU90 sonar
Simrad ES80 ekkolod med 120kHz splitbeam transducer
Scanmar travlsystem
Navtext Sirius 3
ONWA Vindmåler
LITECOM Pro III/Helmet tr√•dl√łs samtaleanl√¶g i hj√¶lme.
Dobbelt vandtæt dækskærm

El:
Leveret og monteret af T & W El-service ApS
Eltavler og styring ‚Äď Projekteret, programmet og leveret af Thy El-teknik

Fiskergrejer :
Egersund Danmark, Thybor√łn
Alt trawl, i mellemliner og wirer

Thybor√łn Trawldoor:
Trawlskovle 115‚ÄĚ type 11 og rulleklump p√• ca 2000 kg

Aptering og styrhus:
Dansk Skibsinteri√łr


Overfladebehandling:
Dancoat

Skrog og design:
Vestværftet




FiskerForum 30. November 2018

© 2019 ‚ÄĘ Fiskerforum ‚ÄĘ CVR 32663192 ‚ÄĘ www.fiskerforum.com ‚ÄĘ info@fiskerforum.com ‚ÄĘ Tlf +45 6022 0946 Cookie- og privatlivspolitik