Besøg vores mobil side
 .

HG267 - Strømegg - 62,60 meter Purser/Trawler

Nybygning nr. 403 fra Karstensens Skibsværft A/S i Skagen blev overleveret den 3. November til ejerne, Skagerak Fiskeeksport A/S i Hirtshals ved Adm. Direktør Iver Espersen.

HG267 - Strømegg  - Fotograf: Karstensen, H.Hjermitslev, H.Hansen HG267 - Strømegg

Det nye fartøj afløser den tidligere ”Strømegg” som blev bygget i 1975.
Mr Páll Joensen bliver skipper på den nye “Strømegg”. Han har sejlet med det gamle fartøj siden 1986.

Skroget er bygget i stål med to gennemgående dæk, hoved- og shelterdæk samt bak- og båddæk. Rundspantet skrogform med bulbstævn, skeg og udfaldende stævn samt agterspejl.

Under hoveddæk er skroget inddelt i følgende vandtætte rum: Forepeak, bow truster-/ sonarrum, brændstoftanke, isoleret RSW-tank-sektion (8 tanke)med centralt RSW-pumperum. Maskinrummet med hovedmaskine koblet til reduktionsgear med én propeller i fast dyse. Sidepropeller agter er monteret i maskinrummet: Helt agter findes brændstoftanke og trimtanke. Hoveddækket er indrettet med: Forepeak, sonarrum, vakuum-maskinrum, RSW-tanke med midterkorridor, RSW-maskinrum og HP hydraulik-rum.

HG267 - Strømegg  - Fotograf: Karstensen, H.Hjermitslev, H.Hansen HG267 - Strømegg

Agten for tanksektionen er der indrettet beboelse, hydraulikrum, storessrum og BB udstødning.  Agten for aptering SB findes notbinge, BB storesrum og styremaskinerum.  I aptering på hoveddæk er der indrettet 7 lukafer, alle med eget bad/toilet. Shelterdækket er indrettet med storesrum og havnegenratorrum under bakken. Agten for bakken findes 2 stk snurpespil, beregnet notfiskeriet og hjælpespil ved trawling

Fiskemodtagsdækket, som er indrettet med afsilingskasse og slidskesystem til RSW-lugerne. På fordækket er også monteret dækskran og fiskepumpe-kran. I styrbord side er der et hævet dæk monteret med snurpe galge og Triplex nothaler.

Overbygning i fuld bredde agten for midtskibs med aptering
Aptering i overbygning på shelterdæk er indrettet med messe og dagrum samt kabys med proviantrum og rygerum. Agten for dækshus er fartøjets trawlspil placeret. I forbindelse med notbinge SB er monteret mellemrulle, 1 stk notlæggerkran , 1 stk flodlæggerkran og ringnål i SB side

HG267 - Strømegg  - Fotograf: Karstensen, H.Hjermitslev, H.HansenHG267 - Strømegg

Styrbord side : Trawldæk med enkelt nettromle, hydraulisk styret trawlport i agterspejl. Hydraulisk styrestang system, og trawlbaner til trawl-vægte til pelagisk fiskeri.

Ved bagbord udstødnings skakt findes ventilationer og udluftning. Agter findes trawlgalge med platformdæk, og ophængning til to trawlblokke.

På bakdækket står formast somer lavet i aluminium, hus for ankerspil samt indbygget rulledæmpertank. Agten for rulletank hjælpespil og fiskepumpe med slangetromle. I SB 2 svingbare galger til not fiskeri. Anvendes også under trawling til frelserspil, hvor snurpespil anvendes.

Hoveddimensioner Kapaciteter
Længde oa. 62,60 meter Brændolie ~ 250 cum
Længde pp. 55,90 meter Ferskvand ~ 20 cum
Bredde mld 12,80 meter Tonnage 1337 GT
Dybde hoveddæk 5,30 meter
Dybde shelterdæk 7,80 meter
Spanteafstand 7,00 meter
RAS-Tanke 1350 cum
Forepeak 55 cum

Design: Karstensens Skibsværft A/S
Prøve hastighed : 16,5 knob.
Skrog : - Riga Shipyard, Latvia.
Klasse: Det norske Veritas, +1A1, Ice C unrestricted navigation.


Dækudstyr:
Leveret af  Rapp Hydema, hoved system (high pressure, 175- 190bar):
2 x Trawl winchesTWS 48,2 t
1 x Midline winch ND 22,3 t
2 x Purse seine winches TWS 4531 32,0 t 34,0 t
1 x Netdrum ND 10002B 51,0 t
1 x Netsounder winch SOW 500 1,5 t
1 x Anchor windlass AWW 1800 4,7 t
1 x End-wire winch GW 2300 B 15,1
1 x Aux winch 6,6 t
2 x Aux winches 2,4 t
1 x Mooring winch

Fiskepumpe udstyr leveret af Sea Quest of Killybegs, Ireland:
2 x Rapp 16”.

Slangetromler leveret af Rapp
1 x Fiskepumpe slangetromler .
2 x Hydrauliske slangetromler.

Nothåndterings udstyr - leveret af Triplex AS, Norway
Udstyr 1 x Triplex 840/800/2SN, 18,5 ton træk.
Kraner: 1 x Triplex TRH-73 intermediate roller.
1 x Triplex NK-6000 garnstakker kran.
1 x Triplex FL-112, kork linestakker.
1 x Triplex KN-50/4,0/85/35/20, 4 t @ 12,0 m, hoved dækkran.
1 x Triplex KN-25/12,25/1,0/50/30/20, 2,3 t @ 8,0 m, fiske pumpe kran.

HP hydraulisk fwd komplet systemer (3 off) til drift af fiskepumper og dækskraner og nothåndteringsudstyr er designet og leveret af Rapp Hydema, Bodø, Norge.

Trawlblokke Brdr. Markussen, Blue Line
Anker og kæder leveret gennem Sotra.


Motorer og maskiner:
Hovedmaskine: MAN B&W Alpha Diesel 9L27/38, 2999 kW @ 800 rpm.
Propeller : MAN B&W Alpha Diesel, 3600 mm.
Reduktionsgear: MAN B&W Alpha Diesel AMG28 EV, 51VO30, 4,96:1.
Akselgenerator: Leroy Somer LSA53 S8, 1650 kW / 1875

Hjælpemotor: 2 x MAN D 2842, 585 kW
Hjælpemotor: 1 x MAN D 2866, 276 kW

Styremaskine: 1 x R-R Tenfjord SR 642 FCP– 110 kNm.
Forreste bovpropel: 1 x R-R KaMeWa TT1300, 595 kW / 810 HP.
Agter bovpropel: 1 x R-R KaMeWa TT1300, 595 kW / 810 HP.
Startluftkompressor.: Sperre.
Brændelsolie separator: Alfa Laval MMPX-404.
Smøreolie separator: Alfa Laval MOPX 205.
FO transfer pumpe: 2 x Bombas Azcue.
Fjernpejling: RR Soundfast.
Pumper: hovedmaskine køling : Bombas Azcue.
Spulepumper-, ild- og lænsepumper: Bombas Azcue.
Hydraulisk køling – og last kølepumper : Bombas Azcue.
Bokskølere : Bloksma (alle maksiner og hovedkomponenter er FW kølede).
Lænsepumper: Ellehammer.
Dækspumper: Flygt F3102.
FW tryksæt: 2 x Bombas Azcue.
Varmtvands tank: Metro, 200 l/ 2x15kW.
Spildevands pumpe: 2 x Bombas Azcue.
Spildevands Jet system: Jets.


Fisketanke:
RSW-system: 2 x YORK Marine, 2 x 824 kW kW, 2 x 708.600 kCal/h.
- system med 2 kølere.
Cirkulationspumper 2 x 525 cum/h
Kondenseringspumper 1 x 255 cum/h

RSW cirkulations system med fjernbetjent RSW-ventiler
Actuatorer for ventiler: Lyng.
Vacuum-system: Iras:
2 x 66 kW compressor enhed.
2 x 3200 l tanks.


>Rednings- og brandrustning:
MOB-båd: Zodiac Ribo 0420.
MOB-båd kran: Acta MOB-B1000-EL.
Redningsflåder: 3 x Viking, 16 pers.
CO²-anlæg: Semco Maritime.
Brandmeldeanlæg: Scana Servoteknikk.


Aptering etc.:
Styrehus: Værftet
Aptering: Maritime Montering, Norway.
Møbler: Maritime Montering / Ekornes, Noway.
Styrehusstole: Nor-Sap.
Ventilationsanlæg: LF Ventilation.
Vinduer: van Wingerden.
Vinduesviskere: Wynn.
Messeudrustning: Beha and KEN
Maling og overfladebehandling: Sigma
Fartøjet er sandblæst varmeforsinket


El-installationer:
Navigatiónslys: Den Haan
Navigationslystavle: Norselight
Lyskastere: Norselight
Hovedtavle: El-Service
Undertavler: El-Service
Start-skabe: El-Service
Lysstyring: El-Service
El-installationer: El-Service
PMS-system: Deif

Fartøjet er udstyret med mulighed for flydende frekvens mellem 50 og 60 Hz.

Hovedalarmsystem: El-Service
Skærmstyring: El-Service


Elektronik:
Navigation, fiskesøgnings- og kommunikationsudstyr
Leveret af : Sperry/Simrad

Alle installationer udført af Sperry Hirtshals
LF sonar: Simrad SP90
HF sonar: Simrad SH 80

Autotrawl system  : Rapp Pentagon
ME remote control : MAN B&W Diesel Alphatronic.
Intercom: Phontech.


 

Maritime Montering AS
Aptering
Seaquest - Fiskepumpe udstyr
Fiskepumpe udstyr.
Maling og overfladebehandling
Maling og overfladebehandling
Triplex - Nothåndterings udstyr
Nothåndterings udstyr
Iras - Fish & Ice Handling
Vacuum-system
Simrad
Fiskesøgnings- og navigations udstyr
York - RSW-system
RSW-system
Hovedmotor, propelleranlæg og reduktionsgear
Hoved- og hjælpemotorer
Brdr Markussen - The Blue Line
Trawlblokke
El-Service FO - EL installation
El installation.
Danfoss Semco - Redningsudstyr
Redningsudstyr

Hovedentreprise.

FiskerForum 2007

© 2017 • Fiskerforum • CVR 32663192 • www.fiskerforum.cominfo@fiskerforum.com • Tlf +45 9731 1946 Cookie- og privatlivspolitik

FiskerForum er drevet af Apollomedia

*/