Besøg vores mobil side
 .

HG 266 Strømness af Hirtshals

I denne uge sejler Strømness på fiskeri ved Norge fra Hirtshals.

HG266 Strømness - Hirtshals - Fotograf: Ukendt HG 266 Strømness

I denne uge sejler Strømness på fiskeri ved Norge fra Hirtshals. Det er Skagerak Fiskeeksport i Hirtshals der har investeret i det nye fartøjet som er indflaget fra Norge af Karstensens Skibsværft i Skagen, som ligeledes den sidste måneds tid har arbejdet på at få skibet klargjort efter de nye ejeres specifikationer. Iver Espersen fra Skagerak Fiskeeksport kalder det et sats på fremtiden, men med den nye tilpasning af den danske fiskerilovgivning, kan det nu med de nye tiltag omkring IOK på sild og IK på makrel lade sig gøre at lave et budget – således at man få økonomi i driften af et fartøj som vi netop har investeret i. Iver Espersen mener dog at de nye regler desværre kommer lidt sent. Havde man startet disse tiltag for 10 år siden ville mange flere fartøjeejere have siddet noget bedre i det økonomisk end tilfældet er i dag.


Skibet er bygget i 2000 på Fitjar Mekaniske Verksted AS i Norge, byggenummer 16, og er på 1211 BT, 363 NT, og 61,75 meter lang. Strømness blev oprindelig bygget som M/S Senior, skroget er bygget i Novi Sad, Jugoslavia og overbygningen er aluminium.

Hovedmotoren er en MAN B&W 12V28/32A – DVO på 2940 kW, med en Ulstein Tenfjord reduktionsgear, og MAN B&V propel, hjælpemotorer er Demp AS Man. Der er 2 Brunvoll sidepropeller, en for og en agter

HG266 Strømness - Hirtshals - Fotograf: UkendtHG 266 Strømness

Strømness er udrigget som Not og Trawler, der er aptering til 18 mand fordelt på 10 enkelte og 4 dobbelte lugarer. Der er virkelig gode forhold ombord, med egne lukaffer udstyret med bad, toilet og TV, for besætningen som består af 14 mand og en lærling, som kan alle ventes at skulle tilbringe et par hundrede dage på havet om året i en turnus ordning med 10 på havet af gangen

Skrogets form og den kraftige hovedmotor er med til at øge skibets stimefart, så med tomt last kommer Strømness frem 17-18 knob, og med lasten fyldt forventes den at kunne gå mellem 14 og 15 knob. Med den øgede hastig kan vi komme hurtigere hjem med fisken, med en højere kvalitet til følge, den øgede hastighed suppleres med et topmoderne køleanlæg som også er med til at hæve kvaliteten på fiskene.

Fiskeriet kommer dels til at foregå i Nordsøen, Atlanten, og der er planlagt togter til farvandet mellem Grønland og Island efter lodder, og så langt væk som Barenteshavet efter Atlanto scandiske sild.

Den gamle Strømness ligger nu i Hirtshals under navnet Strømness II og er til salg for 6,5 millioner.

Hoveddimensioner Kapaciteter
Længde oa. 61,75 meter Brændolie ~ 247 m³
Længde pp. 55,15 meter Ferskvand ~ 37 m³
Bredde mld 11,6 meter Tonnage 1211 BT/363 NT
Dybde hoveddæk 4,5 meter Aptering 18 mand
Lastrum
10 RSW tanke
1.100 m³
Motorer Propeller
Hovedmotor MAN B&W 12V28/32A - DVO, 2940 kW Propeller MAN B&W
Hjælpemotor 2 x Mitsubishi, 59 kW Bovpropeller Hundested FT-3, 90 HP
Reduktions gear Ulstein Tenfjord
       

 

FiskerForum 3. September 2004

© 2017 • Fiskerforum • CVR 32663192 • www.fiskerforum.cominfo@fiskerforum.com • Tlf +45 9731 1946 Cookie- og privatlivspolitik

FiskerForum er drevet af Apollomedia