Besøg vores mobil side
 .

Nordens flotteste kystfartĂžj - Nybygning HG236 Milton

Hirtshals Havn dannede fredag rammen om overleveringen af HG 236 »Milton«, fra Hirtshals Yard A/S til Berit og Jan Milton Woller.


HG236 Milton - Foto H.Hansen HG236 Milton - Foto : H.Hansen

Et fantastisk vejr med et lige sÄ overdÄdigt skue over den travle Havn, med det nye kystfiskerfartÞj »Milton« pÄ 16,99 meter. Der smukt liggende ved kajen, smykket med flag hÞjt hÊvet over skibet med det let genkendelige unikke »VestvÊrftsdesign«. Et design, med en karakteristisk gul farve, et gennemtÊnkt og topmoderne MSC fartÞj, tilrettet fiskeriet efter bÄde konsum- og proteinfisk.


FartÞjet som er blevet til i nÊrt samarbejde med Ove Kristensen fra VestvÊrftet, hvor hver en centimeter ombord er drÞftede og gennemgÄet, sÄ alt »spillede« fornuftigt sammen, inden Hirtshals ShipyardŽs overtog hovedentreprisen til fÊrdiggÞrelse af »Milton« inden DanFish 2017. Efter Messen vil »Milton« foretage fÞrste egentlige fisketur, med Jan Milton Woller (56 Är) ved roret og besÊtningen bestÄende af Steffan (31 Är) og Nikolaj (24 Är).


En besÊtning der nu kan nyde godt af, at skibet sikkerhedsmÊssigt er tip-top i orden, med komforten i hÞjsÊdet. Fuld stÄhÞjde overalt, der selvom tyngdepunktet ombord er sÊnket en smule, med et lidt lavere styrhus, alligevel giver fuldt overblik over arbejdsomrÄdet og sÞen, samt ikke mindst en roligere gang pÄ vandet.


Reder Henning Kjeldsen og Mads Nielsen HG236 Milton - Foto : H.Hansen

Pilkefiskeriet

Fiskeriet bliver blandet konsum- og industrifiskeri samt et fiskeri, som Jan Milton Woller altid har brÊndt for, nemlig pilkefiskeriet. Pilke der med det nye fartÞj Milton, fÄr installeret 3 maskiner ombord, der hvis dybtvandsfiskeriet efter jomfruhummer, gÄr lidt trÊgt, hurtigt kan rigges om til et fiskeri med pilke.


Netop fiskeriet pÄ dybt vand, har den nordjyske skipper tidligere haft gode erfaringer med. Her var det dengang mest efter mÞrksej oppe i vandsÞjlen. Men Wollers overvejelser, gÄr ogsÄ i en anden retning, med et fiskeri efter lyssej mere bundnÊrt og tÊt pÄ vrag. Fangsterne herfra forventes pÄ samme mÄde at give en topkvalitet pÄ fisken med en tilsvarende god afregning. Dertil skal lÊgges, at fartÞjet driver under pilkningen og kun indimellem skal korrigere kursen. Men brÊndstofforbruget bliver efter beregningerne kun en brÞkdel af trawlfiskeriets. Da en korrigering kan klares med en elektrisk styret bovpropel og ikke som tidligere, krÊvede at hovedmotoren blev startet. En Anderledes mÄde at tÊnke fiskeri pÄ, for mÊngderne bliver selvfÞlgelig ikke sÄ store, men til gengÊld, vil de fÊrre fisk give en vÊsentligt hÞjere kilo- og afregningspris.


Pilkefiskeriet sÊttes hÞjt af Jan Milton Woller, for sÞnnen Allan, fik til opgave at fremstille et skilt, der under navnet HG 236 »Milton« skulle vÊre to pilkekroge, som vender modsat hinanden, men som er tÊt forbundne i toppen. Symbolsk og Jan Milton Wollers nye logo, der signalerer at skibet fisker bÊredygtigt og fartÞjet samtidig ogsÄ er brÊndstofoptimeret efter det sidste nye.


Med det store lastrum pÄ godt 93 m3, er der plads til fisken, enten den er fanget som konsum- eller proteinfisk.



HG236 Milton - Foto H.Hansen HG236 Milton - Foto : H.Hansen

Den hemmelige formel

Uden et godt bagland, som Berit Woller og en ligesÄ engageret besÊtning, som Steffan og Nikolaj, er dette den hemmelige opskrift og formel pÄ, hvordan man sammen skaber de rigtige gode resultater. Berit Woller fortÊller videre til FiskerForum, at i denne tid, hvor Jan Woller, som den fÞrste mÞder pÄ skibet og den sidste der gÄr hjem, uundgÄligt er aftner, hvor en trÊt skipper falder i sÞvn i stolen. »Det er naturligvis en periode med lange dage, hvor vi fÄr diskuteret detaljerne og idéerne grundigt igennem. Alt skulle jo gerne klappe, nÄr fartÞjet endeligt skal igang med fiskeriet. PÄ SpÞrgsmÄlet om der var noget specielt ved bÄden, der skulle fremhÊves, var svaret kort og prÊcist. »Det hele - for sikkerheden er i top og komforten ligesÄ, sÄ alt i alt er arbejdspladsen, blevet betydeligt bedre og med flere ting, som gÞr fiskerlivet noget nemmere,« fortÊller Berit Woller videre ikke uden stolthed.


Hvilket er med god grund, for vÊrft, entreprenÞrer og underleverandÞrer har alle lagt sig ekstra i selen for at levere et fartÞj, i bedste kvalitet samt med en helt uovertruffen finish. SÄ alle pÄ DanFish International 2017 kan, hvis man slÄr et smut ned forbi kajen Þst for broen i Aalborg Havn, ved selvsyn opleve og se, hvor hÞjt overliggeren er anbragt, af det lokale Hirtshals Yard A/S, i forhold til WollerŽs nye »Milton«.


BÄde Berit og Jan Milton Woller sender ogsÄ en venlig tanke med en stor takt til alle og enhver, der pÄ den ene eller anden mÄde har vÊret involveret i byggeriet eller blot som interesserede har fuldt byggeriet.


Vel mĂždt til DanFish A/S og endnu engang tillykke herfra FiskerForum, til ĂŠgteparret Berit og Jan Milton Woller, for det flotte fiskefartĂžj, der nu i Ă„rene fremover kommer til at pryde de danske farvande.



BesÞg HG 236 »Milton« under hele DanFish Messen
i Aalborg Havn - Øst for broen.
Hoveddimensioner Kapaciteter
LĂŠngde oa. 16,99 meter BrĂŠndolie ~ 15.000 L
Bredde 5,88 meter Ferskvand ~ 1.600 L
Dybgang 3.58 meter Aptering 3 mand
Tonnage 93 BT Lastrum 93 cu.m

Westdiesel
Hoved- og hjĂŠlpemotorer
Hydraulikpakke og trawlspil
Hydraulikpakke og trawlspil

Fiskegrejer samt flettet wire

Trawlskovle og rulleklump

Elektronik og installation
Buus KĂžleteknik
Elektroinstallation

Skrog og tekniske tegninger

KĂžlelast
Teknisk isolering
Teknisk isolering

Hovedentreprise

Hovedentreprise :
Hirtshals Yard : udrustning samt aptering og teknisk isolering
VestvĂŠrftet : Skrog og tekniske tegninger


Maskineri :
FremdrivningsanlĂŠgget og generator anlĂŠg er leveret og installeret af West diesel
Hovedmotor : MITSUBISHI 1 stk. Mitsubishi S6A3-MPTAW ydende 221 kW pÄ 18,5 liter.
Guascor stilbar gear med Hundested propelanlĂŠg
GeneratoranlĂŠg : 2 stk. WDM 45 generatoranlĂŠg ydende 45 kVA bygget med Mitsubishi motor samt Stamford generatorer.


Hydraulik :
Spilpakke og hydraulik er leveret og installaleret af Vestkajens MaskinvĂŠrksted A/S, Hirtshals
3 stk. splitspil, trĂŠkkraft: 9 ton v/ 250bar. Kapacitet: 625 favne 16mm wire.
1 stk. dobbelt net tromle, trĂŠkkraft 2x 9 ton v/ 250 bar. Kapacitet: 3,5 M3
1 stk. net tromle, trĂŠkkraft 9 ton v/ 250 bar. Kapacitet:3,2 M3
1 stk. takkelspil, trĂŠkkraft: 7 ton v/ 250 bar.
Vi har ligeledes monteret kran: TMP 300L samt bovthruster: Hundested 50 HK som rederiet har leveret.
Hydraulikken trÊkkes af 2 stk. LS styrede pumper monteret pÄ PTO pÄ gear samt 1 stk eldrevet nÞdpumpe.
Alle spil er med el betjent fjernbetjening henholdsvis fra pult i styrehus og pult pÄ messetag.


Last og DĂŠk :
Ismaskine- og kĂžlelast : XX XXX XXX


El- og Elektronik :
SeaMech : Elektronikpakken


Fiskergrejer :
3 x 900 Meter Ø 16mm Dynice Ultrabend.
ThyborĂžn Trawlskovle samt rulleklump.
2 stk. Fiske trawle 340 Masker.



FiskerForum 11. Oktober 2017

© 2017 ‱ Fiskerforum ‱ CVR 32663192 ‱ www.fiskerforum.com ‱ info@fiskerforum.com ‱ Tlf +45 9731 1946 Cookie- og privatlivspolitik

FiskerForum er drevet af Apollomedia

*/