Besøg vores mobil side
 .

Største svenske pelagiske fartøj nogensinde er nye »Clipperton«.


Karstensens nybygning nr. 438 i rækken, får af værftet i Skagen hæftet både først og størst på sig, da fartøjet på flere helt afgørende punkter afviger fra tidligere sete.

GG229 Clipperton - Foto: Karstensens Skibsværft GG229 Clipperton - Foto: H.Hansen

Nybygningen, til det svenske rederi B-C Pelagic AB i Donsö Sverige, »Clipperton« blev navngivet og leveret den 5. maj 2018 fra det nordjyske skibsværft i Skagen. Skroget, til den 63 meter lange trawler, er bygget i Polen på Nauta Shipyard i Gdansk og det blev sidste år i december måned bugseret til Skagen Havn.

»Clipperton« er således første nybygning til den svenske pelagiske flåde, siden leveringen af »Bristol« for 17 år siden. Dette er en af årsagerne til, at det nye fartøjer får titlerne først og størst for et svensk pelagisk fiskefartøj, på en række punkter.

Først og størst
- Første svenske fiskefartøj med et komplet sæt elektriske wincher, som både er meget energibesparende, men også meget støjsvage. Leverancen er fra norske Rapp Marine, og omfatter en stor pakke med blandt andet 2 hoved wincher og 2 nettromler samt al elektrisk dæksmaskineri.

- Furuno Sverige har leveret den største og mest moderne elektronikpakke nogensinde til et fiskeskib.
Med fiskesøgningselektronikken kan man bestemme fiskens størrelse og art inden den fiskes. Dobbelte sonarudstyr gør det muligt at søge fisk ud til 5 til 10.000 meter ved gode forhold. Clipperton er også det første svenske skib som udstyres med Furuno’s nye radar FAR-2218. Endvidere er Clipperton det første svenske fiskefartøj med 4 stk 55” 4K monitor på broen, i stedet for de traditionelle 16 stk 24/26” monitorer. En opsætningen af monitorer, der er fuldt fleksibel med Furunos VideoWall system.

- Største sidepropellere i noget svensk fiskefartøj, næsten 1000 HK
- største svenske fiskefartøj nogensinde

GG229 Clipperton - Foto: Karstensens Skibsværft GG229 Clipperton - Foto: H.Hansen

- Den hydrauliske Kranpakke om bord på GG 229 »Clipperton«, er designet og fremstillet af SeaQuest Systems i Killybegs i Irland. Dette gør sig også gældende med kranen, der har hele agterdækket som arbejdsområde og derfor skal være bredtdækkende og fleksible i forhold til arbejdsopgaverne.

Kranen her er endvidere udstyret med det velkendte SeaQuest 360 grader vendbare rotationshoved, der gør arbejdet med fiskeredskaberne betydeligt nemmere og mindre besværligt, når noget skal vendes nemt og bekvemt. Det irske firma har også leveret begge fiskepumper til GG 229 »Clipperton«.

Ejerne er B-C Pelagic i Sverige, er en fusion mellem de svenske familier Jansson og Backman / Malmborg-Familien, der henholdsvis har ejet den velkendte »Bristol« og »Clipperton«, fra hvilke man nu har slået fiskerettighederne sammen, efter fartøjerne er solgt ud af rederiet. Nye »Clipperton´s« hjemhavn bliver ligeledes som rederiet med base fra øen Donsö i Göteborgs sydlige skærgård.

»Glipperton« er et pragtstykke af en topmoderne pelagisk trawler, med alt tænkeligt i nyt og moderne maskineri, udstyr og udrustningen, som er særligt udvalgt i tæt og nært samarbejde mellem reder og værft. Især innovative løsninger har været vendt og drejet i processen, hvor der efterfølgende er lagt særligt megen vægt på at optimere arbejdsforholdene om bord for besætningen samt en opprioritering af sikkerheden og komforten. Ligeledes har fokus været rettet mod fangst-håndteringen ombord, lige fra fangstbehandlingen til opbevaring. Driftøkonomisk har fartøjet også fået tilført noget nyt og besparende.


GG229 Clipperton - Foto: Karstensens Skibsværft GG229 Clipperton - Foto: H.Hansen

»Glipperton« er et pragtstykke af en topmoderne pelagisk trawler, med alt tænkeligt i nyt og moderne maskineri, udstyr og udrustningen, som er særligt udvalgt i tæt og nært samarbejde mellem reder og værft. Især innovative løsninger har været vendt og drejet i processen, hvor der efterfølgende er lagt særligt megen vægt på at optimere arbejdsforholdene om bord for besætningen samt en opprioritering af sikkerheden og komforten.

Ligeledes har fokus været rettet mod fangst-håndteringen ombord, lige fra fangstbehandlingen til opbevaring. Driftøkonomisk har fartøjet også fået tilført noget nyt og besparende.

Som et kuriosum kan det nævnes, at trods Karstensens Skibsværfts årtier-lange forbindelse til svensk fiskeri, så er »Clipperton« værftets første nybygning til Sverige. Men allerede nu, er der ordre på yderligere nybygninger til Sverige, i form at nye »Tor-ön« og »Torland«, som skal leveres i Oktober 2019 samt nye »Kristin« (dog med tysk register) for levering i Juni 2019.

Reder og besætning om bord på »Clipperton« ønskes god vind fremover

Kilde: Karstensens Skibsværft A/S
FiskerForum.dk

Hoveddimensioner Kapaciteter
Længde oa. 63,00 meter Brændolie 335 m³
Længde PP 55,90 meter Ferskvand 17 m³
Bredde moulded 12,80 meter Forepeak 60 m³
Dybde shelterdæk 7,80 meter Smøreolie 9 m³
Dybde hoveddæk 5,30 meter RSW-tanke 1.460 m³
Scantling dybgang 7,00 m Tonnage 1.568 GT
Beboelse 12 mand
Tonnage 1.568 GT

Design: Karstensens Skibsværft A/S

Prøvetursfart/gennemsnit: 16,0 knob
Skrog : bygget af Nauta Shipyard, Gdansk. Poland. Class: DNV-GL, +1A Fishing Vessel E0 TMON, hull: Ice-C.


Hovedmotor
Hovedmotor og propelleranlæg
Reduktionsgear
Reduktionsgear
Rapp Marine, Dæksudrustning
Dæksudrustning
Seaquest fiskepumpeudstyr
Dækskraner og fiskepumper
Trawlskovle
Trawlblokke
Elektronik
Elektronik
Trawlskovle
Trawlskovle
Cosmos Trawl
Trawl og fiskeposer og Dynice produkter
Karstensens Skibsværft
Hovedentreprise

DÆKSMASKINERI:
Elektriske wincher, alle leveret af Rapp Marine (440V/60 Hz AC):
2 x Trawl wincher 60,0 t
2 x Nettromler 80,0 t
1 x Frelserwinch 38,0 t
2 x Fortøjningswincher 7,5 t
1 x Netsondewinch
2 x Ankerwinch
Komplet dire-system, med ABB frekvensomformere er leveret af Rapp Marine.

Fiske pumpeudstyr:
2 x SeaQuest fiskepumpe, 18”.
1 x Hydraulik slangetromle
1 x Fiskeslangetromle

Dækskraner: - alle leveret af SeaQuest:
1 x Fordækskran, 4 tonnes x 16,0 m.
1 x Fiskepumpe-/netkran agter, 4 tonnes x 12,0 m.

Trawlblokke Brdr Markussen, Line
Ankre og kæder HHP AC-14, leveret af Max Fodgaard.

FREMDRIVNING OG MASKINERI
Hovedmotor: MaK 6M32C, 2999 kW @ 600 rpm.
Propelleranlæg: Caterpillar Propulsion MPP 950, d3800 mm.
Reduktionsgear: Brunvoll ACG-750K, 130 propeller rpm.
Akselgenerator: Cummins AvK DSU 99 K1/6 W, 1650 kWe / 2062 kVA @ 1200 rpm.- vandkølet
Hjælpemotorer: 3 x Scania DI16, 600 kWe @ 1800 rpm.

Styremaskine: Rolls-Royce Tenfjord SR622 FCP – 170 kNm.
Ror: Rolls-Royce high lift/flap.
Sidepropellere: 2 x Brunvoll FU-63-LTC-1550, 700 kW / 952 HP

Startluftkompressor: 2 x Sperre HL2/77.
BrO separator: Alfa Laval PA615.
BrO transferpumper: 2 x Bombas Azcue.
BrO fjernpejling: Emerson.
SmO separator 1 x Alfa-Laval PA615
Pumper: Hovedmotor køling: Bombas Azcue.
Brand-, spule- og lænsepumper:
Bombas Azcue.
Hydraulik-, AC og øvrige kølevandspumper:
Bombas Azcue.
Bokskølere: GEA Bloksma (hovedmotor)
Blokland (hjælpemaskineri)
(alle maskiner og øvrige hovedkomponenter er FV-kølede).
Dykpumper: Tsurumi.
FV hydroforanlæg: 2 x Bombas Azcue.
Toilet/sewage pumper: 2 x Hidrostal.
Toilet/vacuum system: Jets.
VV beholdere: 2 x OSO Marine 17RA 300 E


FISKETANKE / FISKEBEHANDLING:
RSW-system: 2 x MMC, 2 x 640 kW.
Cirkulationspumper 2 x 500 cum/h
Kondensatorpumper 2 x 195 cum/h
Pumper af type Bombas Azcue.

RSW cirkulationssystem fjernstyrede RSW-ventiler, styret fra MMC kontrolsystem.
Aktuatorer: Eltorque.
Vacuum-system: MMC:
4 x 66 kW kompressor aggregater.
2 x 4200 l tank.


REDNINGS- OG BRANDSLUKNINGSUDRUSTNING:
MOB-båd: Palfinger/Noreq RRB500.
MOB-båds davit: Palfinger/Noreq NPDS 1300H.
Redningsflåder: 2 x Viking, 16 pers.
Brandmeldeanlæg: Consilium.
Central brandslukning: Vandtågeanlæg, type Survitec (Wilhelmsen).


INDRETNING MM:
Styrehus indretning: Karstensens Skibsværft
Styrehus-stole: NorSap 1600.
Indretning: Maritime Montering.
Møbler i indretning: Maritime Montering / Ekornes.
Skodder: BIP.
Ventilationsanlæg: Aeron.
A/C anlæg: Aeron.
Vinduer: Van Wingerden.
Frontvinduer: 19+6 mm lamineret glas.
Vinduesviskere: Wynn.
Malingsleverandør: Sigma PPG – fartøjet er komplet sandblæst og metalisseret.


ELEKTRISK:
Komplet installation: KS Elektro A/S.
Alarm-/overvågning: Marine Control Services (MCS), Norge.
LED dæksprojektører: Luminell.
LED navigationslys: Lopo Light
Søgeprojektør: Seematz.
Tank niveau alarmer: Mobrey.
Hovedtavle: ScanTechnic, Denmark.
PMS system: DEIF Delomatic 4.


ELEKTRONIK:
Elektronisk udrustning (navigation, fiskesøgning, kommunikation)
leveret af Furuno Sverige og installeret af KS Elektro A/S.
Hovedkomponenter:
LF sonar: Furuno FSV-25S.
MF sonar: Furuno FSV-85.
Ekkolod: Furuno FCV-2100.
Furuno FCV-1900.
Furuno FSS-1.
3D sonar: WASSP 160 kW.
Net monitor: Marport, 4 hydrophones.
Trawl sonar: Simrad FM90 (multibeam omni).
Catch sensors: Marport.
Radar 1 (3 cm): Furuno FAR3210, chart radar with Ecdis.
Radar 2 (3 cm): Furuno FAR2218.
Radar 3 Furuno DRS 6A-NTX solid state.
Ecdis: Furuno FMD3200.
Plotter: Olex, 3D.
Plotter x 2: MaxSea, TimeZero.
Gyro komas: Simrad GC80.
Autopilot: Simrad AP80-system.
V-sat kommunikation: Intellian
Sat-TV system: Intellian.
GMDSS: Furuno udrustning for A3 navigation.
VHFs: Furuno.
Monitorer; Olorin, 55”
Hatteland, 24”.
Monitor styring: Furuno VideoWall.
Autotrawl system: Rapp Marine PTS Pentagon.
HVM fjernmanøvre: Caterpillar Propulsion.
Intercom: PhonTech.


FISKEGREJER:
Helix tobistrawl og poser
Helix flydetrawl og T90 poser
Dynice warp og Dynice data
Div Dynice til kraner
Div Dynice breidler og frelse
Leveret af Cosmos Trawl

Travlskovle 16m2 type 22vk (Blue Stream)
Leveret af Thyborøn Trawldoor


Teknisk beskrivelse

Skroget er bygget i stål med to gennemgående dæk, hoveddæk og shelterdæk samt bak- og bådedæk med dækshus. Styrehus, dækshus, skorsten samt for- og agtermast er bygget i aluminium. Skroget er bygget på rundspant, med spejl og udfaldende bov med markant bulb over/under vandlinie. Agterskibet med knæklinie/bulbstævn og skeg.

Under hoveddæk er skroget inddelt i følgende vandtætte rum: Forepeak, thruster/sonarrum, højtanke for brændolie, RSW-last sektion med centralt RSW-pumpe-/manifold rum, maskinrum med hovedmotor koblet til reduktionsgear med propeller i dyse og sidepropeller. Helt agter agterpeak med tanke.

På hoveddæk er indrettet: Forepeak, elektronikrum, vakuum pumperum, RSW-last trunk sektion med centrale rum for vakuum-tanke hhv RSW-kølemaskineri. Agten for dette maskinværksted og indretning SB. Fuld bredde tavle-/kontrolrum og netstores, og helt agter hydraulikrum SB med storesområde BB og styremaskine CL. Indretning med 2 dobbelt lukafer med toilet/bad samt vaskeri og trimrum og gang/trappe.

På shelterdæk er indrettet, under hvalbak: Stores i forepeak, maskinrum for havnegenerator (DG2) og storesrum. Agten for bakskod fiskemodtagsdæk, med dækshus/afsilingskasse samt luger til de 8 RSW-tanke.

Fuld bredde overbygning agtenfor luger, trawlværksted/stores med ventilationsskakte BB samt indretning SB. Indretning i overbygning: 5 dobbelte mandskabs lukafer, alle med eget bad/toilet, vaskeri, omklædningsrum/kaffebar med fælles toilet samt gange og trapper. Ved at placere indretningen længst muligt væk fra propelleren og øvrige støjkilder, dannes et godt grundlag for en støjsvag indretning. Udover selve placeringen er der regnet med en række konstruktive tiltag mht støjisolering, der også er stærkt medvirkende til at skabe et lavt støjniveau.

Agten for overbygning trawldæk med 2 nettromler, arrangeret side-om-side. På spejler indbygget 2 hydrauliske hækporte og 2 x 3 stk hydrauliske styrestænger.

På bakdæk er monteret ankerwinch i hus under formast samt fortøjningsudrustning. Agten for dette rulledæmpertank. Bakdæk er forbundet med bådedæk via gangbro SB og BB, samt lukkede skibssider under. Ligeledes på bak-/bådedæksniveau er monteret hoveddækskran. På bådedæk, agten for midtskibs, er der monteret dækshus i center. Indretning i dækshus med: Dagrum, messe, kabys med proviantrum (og separate køle-fryserum) samt gange og trapper. I separat opbygning helt mod BB ventilationsrum til maskinrum og hydraulikrum. Agten for dækshus, på bådedæk, er monteret 2 stk trawlwincher samt skorsten og ende-frelserwinch BB. Helt agter på bådedæk er dæk løftet 900 mm og fiskepumpe placeret BB. Trawlgalge med ophæng for 2 trawl- og 1 frelserblokke helt agter. På bådedæk BB side er monteret MOB-båd og –davit samt skorsten. Styrehus er placeret på brodæk og med 360° sigt. Alt som vist på generalarrangement.

Designfilosofien bag hoved-/hjælpemotor konstellationen er som følger: Der er monteres 1 stk kraftudtag (PTO) på hovedgearet, dette er beregnet for primær drift af skibets strømforsyning via akselgeneratoren (1650 kW). For yderligere strømforsyning forsynes fartøjet med 3 stk diesel-generatoranlæg – 3 x 600 ekW. Det elektriske system opbygges med mulighed for paralleldrift af de 3 diesel-generatorer. Endvidere forsynes el-anlægget med et Power-Management-System (PMS) som administrerer kraftforbrug og automatisk opstart af generatoranlæg. Endvidere er hovedtavlen forsynet med skillebryder, således akselgenerator kan drive sidepropellere, og dieselgeneratorer skibets øvrige el-belastning.

Da det elektriske system er forberedt for parallel kobling af de 3 diesel-generatorer, vil der være en stor sikkerhed i systemet, idet disse tilsammen vil kunne dække fartøjets strømforbrug på tilfredsstillende vis. Der er også monteret statisk omformer, således skibets frekvens kan flyde mellem 50 og 60 Hz. Dette giver mulighed for at reducere hovedmotorens omdrejningstal med 17%.

Under fiskeri, hvor fartøjets elektriske winchanlæg anvendes mere eller mindre kontinuerligt, vil hovedgearets PTO og dermed akselgeneratoren være koblet ind. Når der er brug for fuld kraft på wincherne, vil der ikke være behov for fuld ydelse på hovedmotoren. Hovedmotoren vil således bruges som kraftkilde dels til fremdrivning og dels til strømforsyningen. Følgelig er det ikke nødvendigt at have hjælpemotorerne i drift. Winch anlægget er af elektrisk type, med re-generering af effekten bla under udfiring af wire. Ovenstående arrangementer sikrer en meget stor fleksibilitet, stor driftsikkerhed samt mulighed for brændstof- og driftsøkonomisk fornuftig drift.



FiskerForum 4. Jumi 2018

© 2018 • Fiskerforum • CVR 32663192 • www.fiskerforum.cominfo@fiskerforum.com • Tlf +45 6022 0946 Cookie- og privatlivspolitik