Besøg vores mobil side
 .

Nybygning EA152 Hafborg af Grimsey.

Ombord på hvide Sande Shipyard´s nybygning EA 152 »Hafborg«, hyggeligt bænket i skibets lukaf, med varm kaffe på kanden, fortæller Gudlaugur Óli Senior og Junior, om beslutningen om at investere i et nyt fiskefartøj til det islandske fiskeri. Et fiskeri der har været Óli familiens erhverv i flere generationer.


EA152 Hafborg - Skagen EA152 Hafborg - Grimsey

Nybygningen ejes af Gudlaugur Óli Senior (56 år) og hans broder, der til dagligt arbejder ombord på et større islandsk pelagisk fartøj som maskinmester. En maskiningeniør-uddannelse som Gudlaugur Junior (26 år) også har taget, og som supplerer den øvrige besætnings kompetencer godt og fornuftigt, når der fiskes nord for N66 breddegrad i Atlanten, med et udfordrende fiskeri og et til tider barsk vejr.

Rederiet Hafborg har Gudlaugur Senior haft siden han for næsten 30 år siden i 1988 trådte ind i fiskeriet på Island og det er i tidens løb blevet til ca. 10 fartøjer af forskellig størrelse med kvoter til fiskeri både kystnært, men nu også her senest til det havgående fiskeri. Som ejer af 2 nuværende både, er det meningen fiskeriet slås sammen, så nye »Hafborg« kommer til at dække det hele af med fiskeri af rund- og fladfisk. En løsning som Gudlaugur Senior mener nødvendig, da man i islandsk fiskeri, som det ser ud lige nu, ikke kan se længere frem end et år ad gangen.

Netop denne situation, udfordret med vigende priser på fisk og en usikker islandsk fiskeripolitik, skulle man tro ville få den erfarne islandske fisker til at »klappe hesten« en ekstra gang, inden man springer ud i en millionstor investering. Men de økonomiske afvejninger i forhold til en nybygning, der både giver optimalt bedre fiskekvalitet, med det nye kølesystem og dermed højere afregningspriser ved landing samt nogle fornuftige driftøkonomiske betragtninger, hvor rentabiliteten er forbedret sammenlignet med tidligere og over til den øget sikkerhed ombord for besætningen med en bedre og øget komfort.

EA152 Hafborg - Skagen EA152 Hafborg - Grimsey

Alt dette set i lyset af rationaliseringerne og besparelserne, har fået brødrene i familien Óli samt Gudlaugur junior, der er den nye generation af fiskere, til at underskrive kontrakten med Hvide Sande Shipyard.

En kontrakt, som måske ikke umiddelbart var den billigste og heller ikke den dyreste, men som indeholdt gode skibsteknisk betragtninger og en stor sø-faglig viden, godt iblandet et kæmpe knowhow, gav islændingene den fornødne ro og tryghed, ved det vestjyske værft. En styrke som allerede ved den første forespørgsel fra de Nordatlantiske fiskere, indgød tillid.

En tillid som de islandske fiskere, efterfølgende overfor FiskerForum.dk fremhævede i rosende vendinger, med deres bedste anbefalinger. Værftets indlevelse og forståelse for de mange problemstillinger, der løbende skulle afklares udervejs i Processen, blev alle løst punktligt og præcist uden problemer.

Gudlaugur Junior fortæller, at selve samarbejdet med Hvide Sande Shipyard, både har været yderst positivt og konstruktivt samt koncentreret og fagligt. Så der under hele byggefasen, kun har været brug for 8 besøg af nogle enkelte dages varighed ved det vestjyske værft. Med sidste besøg i disse dage, med navngivning og dåb, inden den endelige afrejse fra Værftet. En afrejse som forventes i starten af næste uge.

EA152 Hafborg - Skagen EA152 Hafborg - Grimsey

Samarbejdet og tidsplanen er overholdt til punkt og prikke, så nu venter de islandske fiskere kun på deres eget skibstilsyn, der trods godkendelser og forsikringer fra andre myndigheders side, selv lige skal indover skibet, inden afrejsen til Island.

Far og søn kommer hjem til et fiskeri, hvor de med deres kvoter i både det kystnære og det havgående fiskeri, fortrinsvis vil fange torsk. Et fiskeri der også med det nye fartøj vil udgøre omkring 80 procent af fiskeriet.

Det resterende fiskeri fordeler sig med andre arter af hvidfisk og fladfisk, dog med en lille overvægt til hellefiskeriet, som »Hafborg« fisker Nord for den islandske Ø Grimsey. Fiskeriet efter torsk foregår overvejende syd for Grimsey og ned til Akureyri, hvor familien Óli er bosiddende.

Et topmoderne fartøj, forberedt til fiskeri efter forskellige arter og med det sidste nye i elektronik indenfor fiskeriet

FiskerForum ønsker familien Óli og besætning god vind fremover med et godt fiskeri.



Hoveddimensioner Kapaciteter
Længde oa. 25,95 meter Brændolie ~ 43.000 L
Længde pp. 23,34 meter Hydraulikolie ~ 3.700 L
Bredde mld 8,00 meter Ferskvand ~ 12.400 L
Dybde hoveddæk 4,00 meter Spildevand ~ 1.300 L
Dybde shelterdæk 6,30 meter Aptering 8 mand
Scantling dybde 3,95 meter
Tonnage 283,55 BT

Hovedentreprise: Hvide Sande Shipyard


Maskineri:
Hovedmotor: Yanmar 6EY17W, 480 kW / 1350 rpm.
Reduktions gear: Mekanord 430-1HS, 4,45 : 1
Propeller: Korsør CP20/21 - Ø 2100.
1 stk. generatorsæt, Volvo Penta D7A-TA-HE, 119 kWe / 1500 rpm.
Bow thruster: Side Power SH1400, 82 kW

Hydraulik:
Leveret af Thyborøn Skibs & Motor
2 stk. fly shooter winch/split winch type SP 110
2 stk. Net tromle N 109
1 stk. Gilson winch type T 307
2 stk. Ancher winch type A 70
1 stk. HS Marine Crane type AT 7 NE2
1 stk. HS Marine Crane type ATB 20/10 E2
Thyborøn trawl computer

Styremaskine:
Leveret af AS:SCAN, Hvide Sande
Komplet installation af Scan Steering type MT1600
Hydraulik & pumpe system
Remote panel til broen

EL- og elektronikinstallation:
380 volts elektrisk installation designet og monteret Af Vest-EL, Hvide Sande.

Ismaskine og kølesystem, skælismaskine:
Kølelast leveret og monteret af Lemvig Maskin og Køleteknik.
Ice slurry maskine: Kæling K-8F

Dæksudstyr og fiskehåndtering:
leveret af Boatech

Generatoranlæg
Generatoranlæg
Generatoranlæg
Gear

Styremaskine

Hydraulik og wincher
Fiskehåndterings-processlinie
Fiskehåndterings-og processlinie
Kølelast
Kølelast
Apetering
Apetering
Vest-El
El- og elektronikinstallation

Hovedentreprise

FiskerForum 2. Februar 2018

© 2018 • Fiskerforum • CVR 32663192 • www.fiskerforum.cominfo@fiskerforum.com • Tlf +45 9731 1946 Cookie- og privatlivspolitik