Besøg vores mobil side
 .

E 349 - Cattleya - 62,60 meter Notbåd / Trawler

Nybygning nr. 399 fra Karstensen Skibsværft i Skagen blev leveret til reder Flemming Pedersen, Esbjerg, oktober 2006.

E349 Cattleya - Esbjerg - Fotograf: Ukendt E 349 - Cattleya

Det nye fartøj erstatter ejerens forrige, ”Cattleya”, som blev bygget i 1984. Tre andre ældre fartøjer er blevet købt af ejeren for at skaffe tilstrækkelige kvoter og tonnage for at kunne kapitalisere denne nybygning. Flemming Pedersen bliver selv skipper på ”Cattleya”

Beskrivelse af skibet:

Skroget er bygget i stål med to gennemgående dæk, hoved- og shelterdæk samt bak- og båddæk.

Under hoveddæk er skroget inddelt i følgende vandtætte rum: Forepeak, bow truster-/ sonarrum, brændstoftanke, isoleret RSW-tank-sektion med centralt RSW-pumperum. Maskinrummet med hovedmaskine koblet til reduktionsgear med én propeller i fast dyse. Sidepropeller agter er monteret i maskinrummet: Helt agter findes brændstoftanke og trimtanke.

Hoveddækket er indrettet med: Forepeak, elektronikrum, vacuum-maskinrum, RSW-tanke med midterkorridor, RSW-maskinrum og HP hydraulik-rum.

Agten for RSW tanke er LP hydraulikrum BB med aptering SB. Agten for aptering SB findes notbinge og BB storesrum.

I aptering på hoveddæk er der indrettet 7 lukafer, alle med eget bad/toilet.

Shelterdækket er indrettet med storesrum og havnegenratorrum under bakken. Agten for bakken findes 2 stk snurpespil samt fiskemodtagsdækket, som er indrettet med afsilingskasse og slidskesystem til RSW-lugerne. Slidskesystemet reguleres med pneumatisk betjente skydespjæld. På fordækket er også monteret hoveddækskran og fiskepumpekran.

Overbygning i fuld bredde agten for midtskibs med aptering SB og trawlværksted BB. På SB side af aptering er monteret nothaler (Triplex) og agterste snurpegalge.

E349 Cattleya - Esbjerg - Fotograf: UkendtE 349 - Cattleya

Agten for overbygning notbinge SB og trawldæk BB, med 2 nettromler.

Aptering i overbygning på shelterdæk er indrettet med messe og dagrum samt kabys med proviantrum. I forbindelse med messen er indrettet separat internet-café.

Bak- og bådedæk. På bakdækket er monteret hus for ankerspil samt indbygget rulledæmpertank.

På bådedæk agter er monteret midline frelsertromle SB samt mellemrulle for nothåndtering. Agten for dækshus er fartøjets trawlspil placeret. I forbindelse med notbinge SB er monteret 1 stk notlæggerkran samt 1 stk flodlæggerkran.

Apteringen i dækshuset på bådedæk er indrettet med skipper lukaf og hospital, hver med eget bad/toilet.

Styrehus med 360° udsigt er placeret på brodækket over dækshuset. På BB side af brodækket er skibets MOB-båd med tilhørende kran placeret.

Hoveddimensioner Kapaciteter
Længde oa. 62,60 meter Brændolie ~ 250 m³
Længde pp. 55,90 meter Ferskvand ~ 20 m³
Bredde mld 12,80 meter Tonnage 1337 GT
Dybde hoveddæk 5,30 meter Aptering X mand
Dybde shelterdæk 7,80 meter RSW-Tanke 1350 m³

Spanteafstand: 600 mm

Forepeak: 55 m³


Design: Karstensens Skibsværft A/S
Prøvetursfart: 16,1 knob
Skrog: Leveret af Riga Shipyard, Letland
Klasse: Bureau Veritas, +Hull, +Mach, unrestricted navigation


Dækudstyr:
Hydrauliske spil: Alle leveret af RR-Brattvaag, hovedsystemet (lavt tryk, 64 bar):
2 x Trawlspil DM132.048 48,5 t
1 x Midline frelsertromle NEMX63.017 24,0 t
2 x Snurpespil AKMX63.033 34,0 t
1 x Nettromle NEMX132.046 46,0 t
1 x Nettromle NEMX132.023 23,0 t
1 x Netsondespil LU.M12.004
1 x Ankerspil BWM41.010
1 x Ørekalvspil
1 x Flodlinespil

Fiskepumpeudstyr og komplet aggregat for drift af fiskepumpe,
kraner og øvrig højtryksudstyr er designet og leveret af OilPower, Esbjerg:

2 x Sea Quest fiskepumper, 16”
Slangetromler er bygget og leveret af OilPower, Esbjerg:
1 x fiskeslangetromle
1 x hydraulik slangetromle
Nothånderingsdustyr: Alt leveret af Triplex AS, Norge
Udstyr og kraner: 1 x Nothaler, Triplex 840/800/2SN, 18,5 ton trækkræft
1 x Mellemrulle, Triplex TRH-73
1 x Notkran, Triplex NK-6000
1 x Flodlægger, Triplex FL-112
1 x Dækskran, Triplex KN-50/4, 0/95/35/20, 4 t @ 12,0 m,
1 x Fiskepumpekran, Triplex KN-16/1, 6/08/50/30/15, 2,3 t @ 8,0 m,
Al blokudrustning: Brdr. Markussen, Blue Line

Ankre & kæder: Leveret gennem Sotra


Motorer og maskiner:
Hovedmotor: MAN B&W Alpha Diesel 9L27/38, 2999 kW @ 800 rpm
Propelleranlæg: MAN B&W Alpha Diesel, 3600 mm
Reduktionsgear: MAN B&W Alpha Diesel AMG40, 51VO36, 5, 13:1
Akselgenerator: Leroy Somer LSA53 S8, 1500 kW/1875 kVA (vandkølet)
Hjælpemotorer: 2 x Scania / Nordhavn GASI 16-07-2, 445 kW/556 kVA
Havnegenerator: 1 x Sisu Diesel/Nordhavn GAS 7-06-03, 130 kW/163 kVA
Styremaskine: 1 x R-R Tenfjord SR 642-110 kNm
Forreste sidepropeller: 1 x R-R KaMeWa TT1100, 390 kW/530 HP
Agterste sidepropeller: 1 x R-R KaMeWa TT1300, 595 kW/810 HP
Startluftkompressor: Sperre
Brændolie-separator: Alfa Laval MMPX-404
Smøreolie separator: Alfa Laval MOPX 205
Brændolie transferpumper: 2 x Bombas Azcue
Fjernpejling: RR Soundfast
Pumper: Kølevandspumper: Bombas Azcue
Brand-, spule- og lænsepumper: Bombas Azcue
Bokskølere: Bloksma (alle motorer og hovedkomponenter er FV kølet)
Ejektor: Ellehammer
Dyk lænsepumper: Flygt F31102
FV hydroforer: 2 x Bombas Azcue
Vandvarmer: Metro, 200 1/2x15kW
Toiletpumper: 2 x Bombas Azcue
Toilet-vacuum-system: Jets


Fisketanke:
RSW-system: 1 x Midt-Troms Kjøleservice, 1100 kW, 950.000 kCal/h
Cirkulationspumper: 2 x 400 cum/h
Kondensatorpumper: 1 x 270 cum/h
RSW cirkulationssystem med fjernstyrede RSW-ventiler gennem RR-Umas kontrolsystem

Manøvreenhed til ventiler: Lyng

Vacuum-system: Iras:
2 x 66 kW kompressor-enheder
2 x 3200 1 tanke


Rednings- og brandrustning:
MOB-båd: Zodiac RB6
MOB-bådskran: Acta MOB-B850-EL
Redningsflåder: 2 x RFD, 12 personers
CO2-anlæg: Semco Maritime
Brandmeldeanlæg: Scana Servoteknikk


Aptering etc.:
Styrehus: Karstensens Skibsværft
Aptering i øvrigt: Maritime Montering, Norge
Møbler: Maritime Montering/Ekornes, Norge
Styrehus-stole: Nor-Sap
Ventilationsanlæg: LF Ventilation
Vinduer: Van Wingerden
Vinduesviskere: Wynn
Kabysudstyr: Beha, Norge
Malingleverandør: Hempel – fartøj helt sandblæst og metalliseret.


El-installationer:
Navigationslys: Den Haan
Navigationslystavle: NorseLight
Projektører: 2 x SeeMatz (elektrisk fjernstyret)
Tankniveau-alarmer: Mobrey Alarms
El-installation: Hanstholm Elektronik, Danmark
Hovedtavle: Cicuit, Danmark
Fartøjet er indrettet med frekvens-konverteringsenhed
til flydende frekvenser mellem 50 og 60 Hz
Alarmtavle: RR-Umas


Elektronik:
Elektronisk udstyr: Navigation, fiskesøgning og kommunikation
leveret af Simrad, Sperry og Furuno

Alle installationer er udført af Furuno, Skagen

Hovedkomponenter:
LF sonar: Simrad SP93 multifrekvens 20-30 kHz
HF sonar: Kaijo Denki
Ekkolod 1: Simrad ES60 38 kHz
Ekkolod 2: Furuno FSV-1200L-B
Net monitor 1: Scanmark Scanbas
Net monitor 2: Simrad PI44
Trawl-sonar: Simrad FS70
Strømindikator: Furuno CI-68-BB
Radar 1: Furuno FAR-2117BB, X-band
Radar 2: Furuno M-1944
Gyrokompas: Simrad GC80
Plotter: 2 x MaxSea
V-satellit kommunikation: Sea-Sat/Sea Tel
Satellit-tv system: SeaTel
Autotrawl-system: RR-Brattvaag, Synchro RT
ME fjernstyring: MAN B&W Diesel Alphatronic
Samtaleanlæg: Phontech


 

Furuno
Fiskesøgnings- og navigations udstyr
Simrad
Fiskesøgnings- og navigations udstyr
Oilpower Hyadraulics
Fiskepumpeudstyr og slangetromler.
Hasntholm Elektronik
Elektro- og Elektronikinstallation
Iras - Fish & Ice Handling
Vacuum-system
Karstensens Skibsværft
Hovedentreprise

FiskerForum 2006

© 2017 • Fiskerforum • CVR 32663192 • www.fiskerforum.cominfo@fiskerforum.com • Tlf +45 9731 1946 Cookie- og privatlivspolitik

FiskerForum er drevet af Apollomedia