3XJ Thyborøn Skibs & Motor A/S

Søby værft med 3 trawlere i rap

Udgivet af FiskerForum den 21-12-2018 · info@fiskerforum.dk

Søby værft med 3 trawlere i rap. Foto: »Galant« med fiskeskipper Kertil Pettersen - Søby Værft

Søby værft med 3 trawlere i rap. Foto: »Galant« med fiskeskipper Kertil Pettersen - Søby Værft

2018 har været et godt år for Søby værft, der her i juni måned modtog skrogene til tre norske fiske-trawlere fra det polske værft i Stettin.

Fartøjer som norske fiskere, havde bestilt og skrevet kontrakt på ved værftet på den sydfynske ø Ærø. Fartøjer som efterfølgende skulle apteres, udrustes og udstyres på værftet i Søby inden julen i år.


Tre trawlere, fuldstændigt ens opbygget, dog med variationer i farve og indretning samt forskelligheder på udrustningen også.


De tre norske nybygninger er med:
- fiskeskipper Kertil Pettersen med det grønne fartøj »Galant«
- fiskeskipper Bjørn Hellesø med det røde fartøj »Boye«
- fiskeskipper Even Lunde med det blå fartøj »Geir«


I sidste uge var der prøvesejlads med den sidste i rækken af nybygninger, fortæller projektchef ved Søby Værft AS, Hans Mayland Hansen, en vellykket prøve af den nye grønne norske trawler VA-10-S »Galant«, der i fremtiden skal sejle fra Kristianssand i Norge.


De tre norske fiskere har alle indrettet båden til at fange rejer, men også torsk. Et torske-fiskeri som de tre trawlere tager til Shetlandsøerne for at fange i sæsonen. Dette fiskeri kræver lidt ekstra både af motoren, en Cummins KTA19 på 600 HK der er udstyret med passende gear og en dyse diameter og propel på næsten 2 meter. Dette er medvirkende til et pæletræk, der ligger oppe på mellem 10 til 12 tons, som er en nødvendighed når der slæbes med 3 til 4 knob i fiskeriet efter torsk.


Bådene er hver på 14.99 meter i længden og 6,5 meter i bredden. Det giver trawlerne en helt bestemt skrogform og dybde, der efter Hans Mayland Hansen´s oplysninger giver en lasteevne på næsten 100 tons, med hele 70 m3, fordelt på 2 sidetanke og en centertank.


Udstyret ombord er fortrinsvis af norsk fabrikat, men dæksudrustningen med tromler og spil kommer fra den danske producent AS Scan, der ligeledes har leveret hele elektronikdelen til hydraulikken samt en helt nyudviklet og meget avanceret trawlcomputer. Ligeledes har den danske producent også fået opgaven med ror og styre-systemet til samme.


Resultatet er blevet tre meget avancerede og meget kompakte trawlere, der kan opererer kystnært men også som havgående, når der skal fiskes længere væk fra hjemhavnen.


Søby Værft A/S glæder sig over ordren og det gode samarbejde med de norske fiskere, som ligger helt i tråd med tidligere tiders opgaver og leveringer af mellemstore fiskefartøjer til både indenlandske og udenlandske fiskere og rederier. Med leveringen af de tre topmoderne trawlere til det norske fiskeri og ikke mindst til det norske vejrlig, håber værftet, ikke mindst pga. den forestående havneudvidelse i Søby på næsten 75 mio. kroner, at kunne tiltrække endnu flere fiskere til øen, når der skal tales nybygning og / eller ombygninger samt reparationer.



FiskerForum.dk

Atlantic Fair 2019 - DK
Granly Diesel A/S
Atlantic Fair 2019 - DK
Øster Hurup Båd-& Garnhandel
Avance
Vest-El Aps
Hvide Sande Havn
MarineServicen - Hanstholm - Thyborøn
SeaMaster
Thyborøn Havn