AS SCAN

»Hoekman shipyard« i Urk bygger twinrigger til hollandsk reder

Udgivet af FiskerForum den 09-11-2018 · info@fiskerforum.dk

»Hoekman shipyard« i Urk bygger twinrigger til hollandsk reder - foto: UK 24 »Zuiderkruis« -  Hoekman

»Hoekman shipyard« i Urk bygger twinrigger til hollandsk reder - foto: UK 24 »Zuiderkruis« - Hoekman

Den hollandske fiskeskipper Albert Romkes fra Urk, har bestilt en nybygning ved det lokale skibsværft »Scheepswerf Hoekman«. Ordren lyder på levering af et styk trawler til sommeren 2020.

UK 24 »Zuiderkruis« bygges i Polen, men apteres og udrustes ved Hoekman i Urk. Det helt nye design af denne trawler, er med lukket shelterdæk og måler 27.75 meter i længden og har en bredde på 8 meter. Tegninger og design er foretaget af Scheepsbouw Bureau Herman Jansen, som i de sidste par årtier har designet de fleste fiskefartøjer i Holland.


Sidste år solgte Urk-skipperen Albert Romkes sin flyshooter UK 24, som nu sejler under UK 242 »Kleine Jan«. Romkes har i perioden indtil kontrakten på nybygningen blev underskrevet, taget sig god tid til at tænke, udvikle og vurderer tegninger samt design af sin kommende trawler. Han har orienteret sig og sat sig grundigt ind i trends og udvikling af fiskefartøjer, ikke bare i Europa, men også så langt væk som i USA og Sydafrika. Efter moden overvejelse, har Romkes valgt en twin-rigget trawler, istedet for et multifunktions-fartøj, hvor man efter hans mening, altid skal gå på kompromis, hvilket han ikke ønsker.


Et andet vigtigt ønske, som den nye trawler skulle opfylde, var et noget lavere brændstofforbrug. For som Urk fiskeren forklarer, så ønsker han ikke at bruge mere end 9.000 liter diesel om ugen, så han ikke behøver at ligge vågen om natten pga. svingende dieseloliepriser.


Ligeledes har Romkes beholdt én kanal-licens, som giver mulighed for i vintermånederne også at fiske i kanalen.


Den nye twin-rigget trawler er i maskinrummet udstyret med en ABC hovedmotor på 800 HK, med en skruediameter på 3 meter. Der vil overvejende blive brugt lokal arbejdskraft og underleverandører til arbejdet, som for det elektriske ombord, vil blive foretaget af firmaet Piet Brouwer Elektrotechniek og L. Post & Sons står for apteringen samt VCU vil få opgaven med indretning og installationen af fangsthåndteringen. Dog bliver det Kynde & Toft fra Thyborøn, der står for al det hydrauliske samt hel pakken af dæksudstyr.



Kilde: Hoekman
FiskerForum.dk

As Scan
Fiskerforum.com Media Info
VestjyskBANK
AS SCAN
Hanstholm Fiskeriforening
Karstensens Skibsværft A/S
Thyborøn Trawldoor
Frydendahl Fiskenet
Vest-El Aps
Fiskeriskolen Thyborøn