3XJ Thyborøn Skibs & Motor A/S

23 procent af IOK-kvoterne ejes af danske rederier med svenske ejere

Udgivet af FiskerForum den 11-09-2017 · info@fiskerforum.dk

23 procent af IOK-kvoterne ejes af danske rederier med svenske ejere  Foto: S264 »Astrid« - GVejen

23 procent af IOK-kvoterne ejes af danske rederier med svenske ejere Foto: S264 »Astrid« - GVejen

Det er Danmarks radio, der står bag denne nyhed, hvor Greenpeace har foretaget en undersøgelse af ejerforholdene i dansk industrifiskeri, med henblik på at afdække kvotekongerne i fiskeriet.

Overraskende viser opgørelsen fra den grønne miljøorganisation, at svenske virksomheder / rederier har opkøbt store andele i det danske industrifiskeri. En fordobling på bare fem år.


Det virker voldsomt, men fiskene landes i Danmark og rederierne virksomhedsbeskattes også i Danmark, men udbytte og overskud til ejerne, som for alles vedkommende er bosat i Sverige, bliver beskattet i Sverige.


Så på den ene side opretholder de svenske ejere en beskæftigelse i det nordjyske og fiskeindustrien nyder godt af landingerne, omvendt var intentionen med de omsættelige kvoter netop, at de danske fisk, gerne skulle bidrage til det danske samfund. Dette sker ikke for alle penges vedkommende med svenske ejere af de danske rederier og IOK kvoter.


Kvotekonger og udenlandske selskaber


I stedet for at stå tilbage med et, efter DR Nyhedernes mening, ét skrækscenarie, så er der kommet en ekstra spiller på banen, nemlig udenlandske opkøb af danske kvoter. Selvom professor og institutleder Niels Vestergaard ved Syddansk Universitet (SDU) forklarer at de svenske kvoteejere umiddelbart lever op til lovens krav og dermed overholder den, er det alligevel ikke helt i overensstemmelse med lovens intentioner. Professoren forklarer, at fiskeriet i mange EU lande har en særlig politisk betydning, som tillader EU medlemslandene, at have særlige regler, der beskytter og værner om de nationalt ejet fiskekvoter. Derfor er man nød til, efter professorens mening, at tage højde for de udenlandske ejerskaber, fordi vi her har med en dansk naturressource at gøre og som derfor bør give afkastet og udbytte til den danske stat.


I Sverige kræves det at ejerne bag rederierne, der igen ejer fiskefartøjerne, skal være svenske statsborgere.


Flere politikere kræver handling


Flere politikere ønsker at få stoppet denne udvikling. Simon Kollerup siger som fiskeripolitiskordfører fra Socialdemokratiet, » Jeg synes, det er et problem, at svenskerne sidder på så store dele, som de gør. For det er værdier, det er fisk, som kunne have skabt grundlag for liv i vores havne« og Dansk Folkepartis fiskeriordfører Ib Poulsen er ligeledes ærgerlig over svenskernes IOK andele. Han stiller sig kritisk, »Det er helt skævt, at danske fisk i højere og højere grad ejes af udenlandske fiskere. Det er ikke hensigtsmæssigt, så det skal vi have strammet op overfor.«


Vores nye fiskeriminister Karen Ellemann, bevarer hovedet koldt og svarer at 23 procent af IOK-fiskeriet selvfølgelig lyder af meget, men omvendt sejler de under dansk flag og det er rederier der er etableret i Danmark. Reparationer, ombygninger samt nybygninger o.l., foretages i Danmark og landinger samt forarbejdning af fisken foretages også i Danmark. Altsammen noget fiskeriministeren mener man skal tage med i betragtningerne, inden man, som hun siger, bliver helt forskrækket.


Forskrækkelsen er også til at overse, da Danmarks Radio får en udtalelse fra direktøren fra Dansk Pelagisk Producentorganisation Esben Sverdrup-Jensen, der er enig med fiskeriministeren og på spørgsmålet om overskuddet der ryger ud af Danmark, henviser til, at det ikke stiller sig anderledes, end hvis en dansk fisker har et holdingselskab i udlandet.


Du kan læse hele DR´s artikel om emnet her



Kilde: DR
FiskerForum.dk

Bue Net
Fiskerforum.com Media Info
Skibsforsikringen Frederikshavn
AS SCAN
Tor-Mo Trawl ApS
Daconet
Simrad a Kongsberg Company
Bredgaard Bådeværft Aps
Hanstholm Elektronik
Skagen Skipperskole