AS SCAN

FF Skagen og Hanstholm melder om pæne landinger af blåhvilling

Udgivet af FiskerForum den 20-03-2017 · info@fiskerforum.dk

FF Skagen og Hanstholm melder om pæne landinger af blåhvilling   Foto: travlhed ved FF Hanstholm i weekenden hvor flere udenlandske fartøjer landede blåhvilling - Fotograf Per Skovmose

FF Skagen og Hanstholm melder om pæne landinger af blåhvilling Foto: travlhed ved FF Hanstholm i weekenden hvor flere udenlandske fartøjer landede blåhvilling - Fotograf Per Skovmose

Alene i marts måned kunne begge fabrikker under FF, tilsammen melde om landinger af blåhvilling i størrelsesorden 40.000 tons.

»Pænt for årstiden«, fortæller John B. Christensen, der som Fish Supply Director ved FF Skagen og Hanstholm, har fingeren på pulsen mht. leveringere af de forskellige fiskearter.


John B. Christensen fortæller til FiskerForum, at der henover Weekenden har været travlhed, både ved indleveringen i Skagen, men også i Hanstholm.


I Skagen har man modtaget to danske og et norsk fartøj. Først Beinur og siden Asbjørn hvorefter Marlene S fra Norge sidst er ankommet for at losse. I Hanstholm lagde to udenlandske fartøjer til, først et irsk og siden et norsk fartøj, for at losse fangsten af blåhvilling.


»Kvaliteten er som den plejer at være på denne årstid. Som hovedregel indeholder fisken 70 procent vand og for landingerne af blåhvilling her sidst i marts ligger indholdet af olie på ca. 20 - 20,5 procent«, fortæller John B. Christensen videre. »Det svinger meget. I gydeperioden indeholder blåhvilling helt op til 26 procent, hvilket også er det tidspunkt på året, hvor olieindholdet er størst i fisken«.


Den nordjyske »styrmand for FF`s Fish Supply« John B. fortæller videre, at der i perioden har været jævnt travlt i Skagen, hvor man blandt andet, sideløbende har modtaget sild og brisling fra Østersøen. En travlhed som man sædvanligvis bliver logistisk udfordret på, men som med fabrikkernes indbyrdes afstand i henholdsvis Skagen og Hanstholm, gør jobbet som Fish Supply Director ved FF nemmere, da man hurtigt kan omdirigere fartøjer derhen hvor køen er mindst. En fornuftig ordning der giver fiskerne optimale betingelser, så unødig ventetid undgås. Omsætningen laves som bekendt på havet og ikke ved kajen.



Kilde: FF Skagen og Hanstholm
FiskerForum.dk

Fiskerforum.com Media Info
As Scan
Bredgaard Bådeværft Aps
SeaMaster
Dansk Regntøj.dk
Thyborøn Trawldoor
Simrad a Kongsberg Company
Dansk Fartøjsforsikring A/S
Thyborøn Skibs & Motor.
Thyborøn Trawlbinderi