3XJ Thyborøn Skibs & Motor A/S

Danmarks største forureningssag er fortsat uløst

Udgivet af FiskerForum den 11-01-2017 · info@fiskerforum.dk

Danmarks største forureningssag er fortsat uløst  Foto: Calypso - CKL

Danmarks største forureningssag er fortsat uløst Foto: Calypso - CKL

MX MetroExpress dykker nu ned i én af Danmarks historiens største forureningssager, der udviklede sig på Fredericia Havn den 3. februar sidste år, hvor 12.000 tons gødning og 2.000 tons palmeolie forsvandt ud i Lillebælt.

Fiskere har efterfølgende, i området omkring udslippet af de store mængder olie og kvælstof, kunnet konstatere en række alvorlige iltsvind, til stor skade for havets liv og dermed fiskernes livsgrundlag. Der er sket ændringer i biodiversiteten og markant ændret forholdene under havoverfladen og dermed givet fiskerne langt mindre fangster og fortsat faldende indtjening.


Åbent samråd i Miljø- og Fødevareudvalget


I forbindelse med denne miljøkatastrofe, har Miljø- og Fødevareudvalget indkaldt miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) i samråd om ministerens overvejelser og opfølgning på branden og kollapset i gødningstankene på Fredericia Havn.


Det åbne samråd starter torsdag den 26. januar 2017, kl. 15.00 i vær. 2 133 på Christiansborg. Her er ministeren blevet bedt om at redegøre for overvejelserne om behovet for undersøgelser af miljøpåvirkningerne, som følge af branden på Fredericia Havn, hvor store mængder kvælstof blev udledt til miljøet.


I samme forbindelse har udvalget bedt ministeren om at forklare baggrunden for, at ministeriet ikke har iværksat de undersøgelser af miljøpåvirkningen, som biolog Jens Würgler-Hansen fra Aarhus Universitet har peget på ville sætte Fredericia Kommune bedre i stand til at placere et ansvar for miljøkatastrofen.


MX MetroExpress har i artiklen remset hændelsesforløbet op:



  • Klokken 21.09 den 3. februar 2016 kollapsede en tank med 12.500 ton gødning på havnen i Fredericia, i den forbindelse blev flere andre tanke også ramt. Heriblandt en tank med ca. 2.266 ton palmeolie.

  • Tankene var ejet af Dangødning og Nagro A/S, der har samme ejerkreds og direktør.

  • Ifølge Fredericia Kommune blev der udledt mindst 5.000 ton kvælstof i Lillebælt ved ulykken.

  • Det svarer til ni procent af, hvad hele det danske landbrug udleder på et år. Eller mere end et års normal udledning i Lillebælt.


Politiet har siden efterforsket sagen.


Avisen skriver videre, at en gennemgang af sagens akter har vist, at forureningssagen er endt i et endeløst bureaukratisk forløb med en lang række møder og skrivelser samt advokatbreve mellem kommune og Miljøstyrelsen samt på den anden side firmaerne bag tankene, Dan Gødning og Nagro.


Det er en meget speget sag, som Professor i miljøret på Københavns Universitet Peter Pagh her kommenterer på til MX MetroExpress. Han beskylder direkte i avisen Miljøministeriet og Miljøstyrelsen for bevidst at undgå sagen. Professoren siger videre, »Sagen fra Fredericia er desværre endt med endeløse udvekslinger af korrespondance mellem kommune og Miljøstyrelsen. Kommunen kan bare afgøre, at der er en miljøskade, men det ønsker Miljøstyrelsen på alle mulige måder at forhindre, for så skal de sidde med sagen. Det gør, at der her et år efter ikke er gjort noget for at rense jord og natur,« siger eksperten i Miljøret ved Københavns Universitet.


MX MetroExpress skriver videre, at alene undersøgelser, søgsmål og miljøoprensningen kan beløbe sig til næsten 100 millioner kroner.



Kilde: MX MetroExpress og FSK
FiskerForum.dk

Bue Net
Granly Diesel A/S
Skibselektro Thyborøn
Skibsforsikringen Frederikshavn
Vest-El Aps
Besrad
Nordsøtrawl
TSR Electronic
Thyborøn Trawlbinderi
West Ship