Besøg vores mobil side
 .

Danske Carsoe lander gigantisk ordre

Udgivet af FiskerForum den 10-11-2017 · info@fiskerforum.dk

Ordren, der har krÊvet to Ärs intenst samarbejde mellem Carsoe i Danmark og USA, har en ramme pÄ mere end 800 mio. kroner og er selskabets hidtil stÞrste. Det bringer med ét Carsoe op pÄ siden af selskabets stÞrste konkurrent.


Den russiske fiskeindustri er lige nu inde i en massiv og historisk transformationsproces. I Ärevis har fiskeriet haft meget ringe kÄr, og stort set ingen har haft hverken mulighed for eller kapital til at investere i udstyr eller skibe. Nu har den russiske regering indfÞrt en incitamentsordning, hvor investeringer til gengÊld for fiskekvoter skal vÊre med til at modernisere store dele af fiskeflÄden.


Derfor har Russian Fishery Company (RFC) som et af de fÞrste store russiske rederier underskrevet en kontrakt med Carsoe, der skal levere selve fiskefabrikken til den super-trawler, som RFC har indgÄet aftale om med et vÊrft i Spanien.


Derudover er Carsoe valgt som leverandÞr af yderligere seks fiskefabrikker til de nÊstkommende seks super-trawlere, som kommer til at indgÄ i RFCs flÄde hen over de nÊste syv Är.


Ordresummen har en ramme pÄ mere end 800 mio. kroner


Hvilket allerede nÊste Är forventes at bringe Carsoes omsÊtning tÊt pÄ en halv milliard kroner. Carsoe er blandt andet valgt som vinder af ordren pÄ grund af virksomhedens tekniske know-how, lÞsningens overordnede design og ikke mindst sikkerheden for, at fabrikken fÄr en meget hÞj driftssikkerhed.


»Den fÞrste super-trawler skal bygges pÄ et spansk vÊrft med Skipsteknisk i Aalesund som designer. De nÊste seks skal bygges pÄ Admiralty Shipyard i Skt. Petersborg, og her har vi ogsÄ skrevet kontrakt om leverancen. Vi er blot to virksomheder i verden, der kan levere komplette fiskefabrikker til skibe af den her kaliber, og ordren er en stor sejr for os, fordi den viser, at vi kan samarbejde pÄ tvÊrs af vores selskaber i Danmark og USA. Den er samtidig afgÞrende for os, da den styrker os vÊsentligt i forhold til vores nÊrmeste konkurrent i Norge,« siger Mikkel Jacobsen, CEO i Carsoe A/S, og understreger, at den voldsomme udvikling, som Carsoe er inde i, forventes at fortsÊtte uhindret i de kommende Är som konsekvens af ordren.


Ordre pÄ 37 milliarder rubler


Super-trawlerne af typen ST192, der er en fryse- og fabrikstrawler, er 108 meter lange og 21 meter brede, og den samlede vÊrdi af de syv skibe nÊrmere sig 37 milliarder rubler, nÄr det sidste skib forlader vÊrftet i Skt. Petersborg. Skibene skal leveres successivt hen over de nÊste syv Är, hvor de samtidigt erstatter RFCs eksisterende flÄde pÄ 12 fartÞjer. Hvert af de nye fartÞjer kan bearbejde mellem 4 og 500 tons fisk i dÞgnet.


»I USA og Canada forventes der kun bygget 3 til 4 fryse- og fabrikstrawlere nÊste Är, og derfor er det en ordre, der bliver lagt mÊrke til pÄ globalt plan. Vi har haft meget stor succes med vores komplette fabriksanlÊg til isÊr rejetrawlere, og vi er blandt de eneste i verden, der kan lave fabrikker til fremstilling af surimi pÄ havet. Det har vÊret en medvirkende Ärsag til, at vi er valgt som leverandÞr pÄ ordren til Russian Fishery Company,« kommenterer Jeppe Christensen, Sales and Business Manager i Carsoe Seafood Processing.


Carsoe omsatte for 233 mio. kroner i 2015 og 16 og 355 mio. kroner i 2016 og 17. Selskabet har godt 230 ansatte. LÊs mere pÄ www.carsoe.com



Kilde: Carsoe
FiskerForum.dk

© 2018 ‱ Fiskerforum ‱ CVR 32663192 ‱ www.fiskerforum.com ‱ info@fiskerforum.com ‱ Tlf +45 6022 0946 Cookie- og privatlivspolitik